
جام جهانی
کمک داور ویدیویی شاید برای خوردن قهوه رفته بود
نوشته بابک شیرآقایی
به گزارش فایو اسکور، کارلوس کیروش دوباره به همان جایی برگشت که خوب بلد است. جنگ روانی، کنایه، فشار روی داوری و تبدیل یک تساوی بزرگ به یک داستان داغتر. غنا مقابل انگلیس در گروه L جام جهانی ۲۰۲۶ به تساوی بدون گل رسید اما بعد از بازی، حرفهای کیروش از خود نتیجه هم بیشتر صدا کرد.
غنا در فاکسبورو مقابل انگلیس بیشتر دفاع کرد، بیشتر جنگید و کمتر توپ داشت. انگلیس ۷۹ درصد مالکیت توپ را در اختیار گرفت. بالاترین مالکیتی که یک تیم در ۶۰ سال اخیر جام جهانی داشته و با وجود آن موفق به گلزنی نشده است. اما از نگاه کیروش، داستان فقط مالکیت انگلیس نبود. او معتقد بود تیمش باید در دقایق پایانی صاحب یک پنالتی میشد و حتی انگلیس باید کارت قرمز میگرفت.
صحنه جنجالی روی برخورد ازری کنسا با پرنس آدو شکل گرفت. مهاجم جانشین غنا کمی قبلتر هم در برخورد با جردن پیکفورد آسیب دیده بود اما داور به جای پنالتی برای غنا، خطا به سود دروازهبان انگلیس اعلام کرد. همین اتفاقها کافی بود تا کیروش بعد از بازی سراغ همان زبان طعنهآمیز معروفش برود.
او در نشست خبری رو به یکی از مسئولان فیفا پرسید: «مطمئن نیستم کمکداور ویدیویی هنوز در جام جهانی کار میکند یا نه. هنوز کمکداور ویدیویی داریم؟ کار میکند؟» بعد هم ادامه داد که یک پنالتی واضح برای غنا گرفته نشد. کیروش با لبخند گفت کمکداور ویدیویی دوباره برای قهوه رفته بود و اضافه کرد که خودش هم گاهی دوست دارد قهوه بخورد اما از نظر او آن صحنه هم پنالتی بود و هم کارت قرمز داشت.
کیروش البته بعدش راه فرار را هم باز گذاشت. گفت اگر این حرفها را جدی بزند، ممکن است تنبیه شود، پس امیدوار است همه متوجه شوند که شوخی میکند. این همان مدل آشنای اوست. جمله را میزند، فشار را میسازد، تیتر را میگیرد و بعد با یک لبخند میگوید شوخی بود. فوتبال کیروش فقط داخل زمین بازی نمیشود. بیرون زمین هم همیشه یک مسابقه دیگر دارد.
از نظر فنی، غنا دقیقا همان کاری را کرد که برای گرفتن امتیاز از انگلیس لازم داشت. تیم کیروش عقب نشست، فضا را بست و اجازه نداد مالکیت سنگین انگلیس به گل تبدیل شود. انگلیس ۱۹ شوت زد و غنا فقط یک شوت داشت اما بازی صفر-صفر تمام شد. این یعنی غنا کمتر حمله کرد اما بیشتر زنده ماند. در چنین مسابقههایی، دفاع فقط عقب نشستن نیست. تمرکز، تکل، دفع توپ و مدیریت لحظههای سخت است.
انگلیس هم فرصتهای خودش را داشت. تیم توماس توخل در دقایق پایانی چند بار به گل نزدیک شد اما ضربه آخر را نزد. همین باعث شد یک بازی با مالکیت کاملا یکطرفه، بدون برنده تمام شود. انگلیس هنوز در ۹ بازی جام جهانی مقابل تیمهای آفریقایی شکست نخورده اما این بار نتوانست غنا را بشکند.
حاشیه فقط به پنالتی محدود نماند. کیروش بین دو نیمه با جود بلینگام هم درگیر لفظی شد. ماجرا از تکل هافبک انگلیس روی جروم اوپوکو شروع شد. بلینگام بعد از بازی گفت تکلش احمقانه بوده و کمی بیشتر از حد لازم ادامه پیدا کرده اما موضوع را فقط بخشی از فضای رقابتی بازی دانست. او گفت کیروش را به خاطر سابقهاش در منچستریونایتد شناخته و برایش احترام قائل است.
کیروش اما روایت تندتری داشت. او گفت قصد داشته به بلینگام بگوید بعد از آن تکل آرامتر باشد چون به نظرش آن صحنه میتوانست کارت زرد دوم هم داشته باشد. سرمربی غنا گفت بازیکنش در شرایط خوبی نبود و بعد از واکنش بد و استفاده از یک کلمه نامناسب از طرف بلینگام، ماجرا شروع شد.
این مسابقه برای هر دو تیم اهمیت زیادی داشت. انگلیس بازی اول را ۴-۲ از کرواسی برده بود و غنا هم پاناما را ۱-۰ شکست داده بود. هر دو تیم با امید صعود زودهنگام وارد زمین شدند اما تساوی باعث شد کار گروه L به روز آخر کشیده شود. انگلیس حالا باید مقابل پاناما کار را تمام کند و غنا باید برابر کرواسی برای صعود بجنگد.
کیروش در پنجمین جام جهانی دوران مربیگریاش، هنوز همان مربی آشناست. تیمش را برای جنگیدن آماده میکند، بازی را از نظر روانی سنگین میکند و بعد از مسابقه هم فشار را به سمت داور و حریف میبرد. غنا یک امتیاز گرفت، انگلیس را عصبانی کرد و کیروش هم دوباره نشان داد اگر توپ کمتر دست تیمش باشد، میتواند با حرفهایش بازی را بعد از سوت پایان ادامه دهد.
عکس: رویترز